Çocuk Sağlığı Hastalıkları ve Endokrinolojisi Uzmanı Prof. Dr. Nesibe Andıran’dan obezite ve insülin direnci ile ilgili önemli bilgiler verdi.

Çağımızın en büyük problemlerinden biri olan obezite, insülin direnci oluşmasına neden olurken, insülin direnci de Tip 2 diyabete zemin hazırlamaktadır.

Obezite ve İnsülin Direnci Nedir?
Obezite, kişinin vücudundaki yağ miktarının aşırı artmasıdır. Obezite tanısı konurken vücut kitle indeksi baz alınır. Vücut kitle indeksi, kilonun boyun metre cinsinden karesine bölünmesi ile ortaya çıkar. Erişkinde vücut kitle indeksi 30’un üzerinde ise obezite, 40’ın üzerinde ise morbid (aşırı) obezite tanısı konur. Çocuklarda ise vücut kitle indeksinin normalleri yaşa ve cinse göre değişir. Obezitenin temelindeki neden genellikle sağlıksız beslenme, işlenmiş gıdaların ve fast food tarzı yiyeceklerin aşırı tüketimi, hareketsiz bir yaşam biçimidir. Ancak eksikliği yada fazlalığı obeziteye neden olan hormonlar mevcut olup her obez hasta öncelikle mutlaka hormonal bozukluklar açısından değerlendirilmelidir.

İnsülin direnci ise, metabolik bir bozukluk olup, insülinin vücutta görevini yapmasına karşı direnç ve insüline verilen cevabın bozulması anlamına gelir. Yani vücuttaki şeker dengesini sağlamakla görevli insülin, görevini yapamaz. İnsülin direnci olan kişiler aşırı yeme isteği hissederler.  Özellikle şekerli gıdalar ve tatlı yeme isteği baskın olup, “tatlı yeme krizi”ne girerler ve kilo verme çabaları genellikle sonuç vermez. İnsülin direnci tedavisi ilerleyen dönemde Tip 2 diyabet oluşmasının önlenmesi için önemlidir. Obezite sorunu yaşayanlarda insülinin etkisi normal bireylerde olduğu gibi görülmez, özellikle ailelerinde diyabet olan obezlerde insülin direnci gelişir.  Zaman içerisinde insülin direnci obeziteyi, obezite ise insülin direncini tetikleyerek bir kısır döngü ve çıkmaz oluşturur.

Tedavi Nasıl İşler?
Obezite ve insülin direnci artık yetişkin hastalığı olmaktan çıkmış, çocukları da etkileyen önemli bir hastalık haline gelmiştir.  Her iki hastalık da özellikle çocuklarda tedavi edilebilir olduğu için, organlarımızı kalıcı olarak etkileyen daha ciddi sorunlara yol açmadan önlem alınması gereklidir.

Obez çocukların her birinin özelliklerine göre uygun bir beslenme planı yapılması önemlidir. İşlenmiş gıdalar, endüstriyel ürünler yerine daha doğal ve sağlıklı bir beslenme programı yapılır. Kişinin aktiviteleri arasına spor eklenir. Çocuğun/gencin ilgisine göre yürüyüş, hafiften başlayarak yavaş yavaş orta düzeye çıkarılan bir aktivite/spor planlanır.  Obez hastanın izlem ve tedavisinde hastalık yok, hasta vardır ilkesini baz almak önemlidir. Ailenin desteği, hekimin bilgi ve ilgisi, uyguladığı tedavi ve tecrübesi ile  çocuğun/gencin motive edilmesi de büyük önem taşır. İnsülin direnci varsa ilaçla tedavi seçeneği de mevcuttur. Özellikle beslenme ve yaşam tarzında sağlıklı ve kalıcı alışkanlıklar kazandırılması önemlidir.

Obezite ve insülin direnci tedavi edilmez ise kalp ve damar hastalıkları, hipertansiyon, diyabet ...gibi olumsuz etkileri daha yüksek olan hastalıklara yol açar. Bu nedenle obezitenin ve insülin direncinin ağırlaşmadan ve erken tedavi edilmesi büyük önem taşır.

Kaynak: acunn.com